Muligheden for et forskningssår
Fysioterapeutstuderende Mads Sorvad Welling & Marie Ørum Guldbrandt
Kontakt: marie.oerum.guldbrandt.01@regionh.dk
Sports Orthopedic Research Center – Copenhagen (SORC-C),
Ortopædkirurgisk afdeling, Hvidovre Hospital
Inden starten på Hvidovre Hospital
6. semester på Fysioterapeutuddannelsen består af et 12 ugers klinisk forløb, som afsluttes med en eksamen og et stempel som klinisk Fysioterapeut. Det betyder at bacheloren er lige om hjørnet efterfulgt af job, dagpenge eller en kandidatuddannelse. Samtidig florerer ord som Pubmed, kvantitative og kvalitative studier osv. om ørerne på en – men hvornår og hvordan bruges det egentlig og i hvilke sammenhænge?
Opslaget og dermed også muligheden for at blive forskningsstuderende blev slået op på Metropols intranet. Der stod; ” Få muligheden for at blive en del af en af verdens førende forskningsenheder…” Fristende? Det fangede i hvert fald vores interesse. For den erfaring var ikke mulig at få på andre måder gennem studiet, og kunne samtidig give et indblik i, om en kandidatuddannelse kunne have interesse. Men også lysten til, at komme ud og være en del af en arbejdsplads og bruge de kompetencer vi havde fået gennem studiet, blev vækket.
Forskellige arbejdsopgaver
Efter 4 måneders erfaring på afdelingen, er vi nu ved at komme ind i en rytme. Arbejdsopgaverne er mange og alsidige, og selvom en del er ensformige udenadsopgaver, så er det en skøn måde at gøre det på. For uanset om vi laver lange Excel skemaer, skal udføre en protokol grundigt, træne eller teste patienter, så understøtter det hele projektets brugbarhed. Det giver en stor tilfredsstillelse og læring når fejl bliver rettet, på grund af ens grundighed eller vi kan se hvordan ens energikrævende opgave munder ud i at projektet bliver mere anvendeligt i klinikken. Det her er ikke en øvelsesopgave i klasselokalet. Ens arbejde bliver brugt og ens meninger taget alvorligt, og når det ses at projektet tager form, giver det lyst til at arbejde hårdere. Ligeledes giver det motivation at være med på nærmeste hold og få lov til at understøtte andre i deres forskningsarbejde.
Alt det udenom:
At være en del af miljøet på forskningsenheden, er en vigtig del af året som forskningsårs studerende. Når man tager sin del af læsset, får man til gengæld lov som studerende til at kigge med over skulderen på andre – forskere, professorer, fysioterapeuter samt læger. De andre forskere er ikke længere væk end på den anden side af skrivebordet, og de vil gerne hjælpe dig når Excelarket fryser. Lægerne viser røntgenbilleder diskuterer undersøgelsesfund og tilbyder at være med til operationer. Over frokosten bliver den sidste konference diskuteret og endevendt. Alt sammen noget, som vi suger til os og som giver et billede af, hvordan det er at være forsker.
Vigtigheden af forskning
Vi kan huske frustrationen, når man på de første semestre ikke kunne finde svar på et spørgsmål. For hvorfor havde man ikke forsket i det allerede? Eller hvorfor var den daværende forskning ikke af bedre kvalitet? I kraft af at få foden indenfor her, har man nu en bedre forståelse for de dilemmaer som et forskningsprojekt står i, som f.eks. at finde patienter nok der overholder inklusions- og eksklusionskriterierne. Men også problemer af mere lavpraktisk karakter, såsom at få økonomien til at gå op, sende mails, få tilladelser som overholder patientsikkerhed- og databeskyttelsesloven, undgå drop out osv. Alle de lidt mere usynlige ting, som er en vigtig del af processen.
Slutningen af forløbet
Tilknytningen til projektet afsluttes efter 6 måneder. Til gengæld starter et nyt forløb op, hvor vi er tilknyttet den samme forskningsenhed under vores bachelor-projekt. Hvilket ses som en enorm fordel, da muligheden for råd og vejledning både til valg af projekt, data og ikke mindst faciliteter og kontakter er tilstede.
Ingen tvivl er der heller om, at det har været et lærerigt forløb, som vil gavne CV’et uanset, om vi skal i klinik eller læse videre. Hvis man ønsker at læse videre på en kandidat, fås også tilbud om at lave sit kandidat-speciale i enheden. Så ingen tvivl om at opfordringen til at søge ind som forskningsstuderende er stor herfra.